Den billigste Volvo XC60 koster 600.000 kroner. Men
det kan svare sig, at investere godt og vel et par
hundrede tusinde yderligere, hvis man altså har dem.
Til gengæld kan man så få en unik udstyrs-variant
med tilnavnet Volvo Ocean Race edition, som har
mange raffinerede finesser til dem, der værdsætter,
at bilen diskret skiller sig ud fra mængden.
Volvo Ocean Race er en verdensomspændende offshore
sejllads, sponseret af den legendariske svenske
bilproducent. Sejladsen startede i efteråret og
slutter til sommer. Det er i den periode, den
særlige Volvo variant kan købes. XC60 er i øvrigt
ikke den eneste Ocean Race udgave, f.eks. findes
”lillebror” V60 også som en sådan.
Tingene hænger sammen
Men tingene hænger rigtig godt sammen med XC60,
fordi der er lidt af den samme sofistikerede offroad
tilgang til XC60 som til den krævende sejllads.
Bilen er, populært sagt, lidt af en bølgebryder,
blot på landjorden, og det er kun mennesker, der
kan, vil og har opnået den nødvendige position, som
har muligheden for at realisere sejladsen eller
bruge en XC60.
Og penge skal der til. Det vidner det indledende
regnestykke om. Volvo XC60 er en Premium bil, den er
prissat sådan og lever i det store hele op til det,
man kan forvente af en Premium bil. Ikke mindst med
det velfungerende automatgear, der sammen med den
velkendte 5-cylindrede turbodiesel byder på masser
af køreglæde.
5 cylindre
Bemærk, at D4-motoren er 5-cylindret. Det skyldes,
at bilen er firehjulstrukken og har et 6-trins
automatgear. Havde XC60’eren alene haft træk på
forhjulene, ville den nye 4-cylindrede dieselmotor
have været en option i kombination med den nye
8-trins automatgearkasse. Men det behøver man ikke
være ked af, for den 5-cylindrede maskine er fortsat
et fint stykke mekanik, den vibrerer ikke meget og
leverer et rigtig godt træk over en bred
omdrejningskurve.
At den så bruger mere brændstof end den nye
4-cylindrede diesel må man finde sig i, men det
betyder måske i økonomisk forstand mindre, når man i
forvejen har bevæget sig op i den priskategori.
Motoren brummer lidt, men i samme øjeblik, man kører
med konstant fart, er det beskedent, hvad man hører
til den.
Ubesværet kørsel
Med sine 4,64 meter er Volvo XC60 en mellemstor SUV.
Den er rummelig og teknikken håndterer med stor
overbevisning fordelingen af kræfter mellem for- og
baghjul. Det gør den også til en meget ubesværet bil
at køre i, uanset man bruger den på almindelig plan
asfalt eller bringer den lidt væk fra den slagne
vej.
Affjedringen er forholdsvis blød op og det er
opnået, uden det store tab af balance ved høj
landevejs- og motorvejsfart. Vi har ikke afprøvet
den ved rigtig hurtig kørsel, f.eks. på en tysk
autobahn, men har ingen grund til at tro, at den
slipper balanceevnen ved de op til 195 km/t, den er
i stand til at køre.
15,6 km/l
Hvis bilen havde haft manuelt gear, ville den kunne
køre 18,9 km/l med den 5-cylindrede D-4 motor, der
uanset cylinderantal præsterer 181 hk. Manuelt kan
den også fås med den nye 4-cylindrede D-4 motor og
da er brændstoføkonomien hele 22,2 km/l. Med
automatgear reduceres tallet til 15,6 km/l. Men så
har man også flere kræfter til sin rådighed. Foruden
topeffekten disponerer man over 420 Nm i hele
omdrejningsområdet fra 1500-2500 omdr./min. I den
4-cylindrede udgave har man 400 Nm fra 1750-2500
omdr./min.
De mange kræfter er herlige ude i terrænet og på
løst underlag, men især med anhænger, hvor man må
trække op til 2 tons, er den fleksible motor en
fordel.
Firehjulstrækket er permanent, men fordelt sådan, at
95 procent af kræfterne overføres til underlaget ved
almindelig landevejskørsel. Når behovet er der for
kræfter på baghjulene, forskydes fordelingen bagud.
Ocean Race udstyret
Ocean Race udstyret er udmærket, og sjove detaljer
som alle byerne, der huser sejladsen kan aflæses på
en smal strimmel på midterkonsollen. På
bagagerumsdækkenet af rullegardintypen er diskret
angivet et verdenskort med sejladsens destinationer.
Hvis man vil have det fulde udbytte af Volvos
højteknologiske færdigheder, bør man dog tilkøbe en
del udstyr, og så ryger prisen naturligvis
yderligere i vejret. ”City Safe”, Hill Descent
Control, 18” alufælge og Xenon-forlygter hører dog
med i prisen.
Den prøvekørte bil var yderligere udstyret med
metallak til 23.000 kroner, elektrisk panoramasoltag
til 28.000, elektrisk bagklap til 10.000,
sikkerhedssystemet ”Volvo on Call” til 12.000, rat
varme til 5000, sikkerhedspakke med bl.a. adaptiv
fartpilot til 33.000 og Connect sikkerhedspakken med
bl.a. p-sensor, digital instrumentering og
connectivity pakke og 7” skærm med Bluetooth til
19.000 kroner.
Sidst men ikke mindst skal man hæfte sig ved, at
selvom en basis listepris på 600.000 kroner for den
billigste XC60 kan synes som mange penge, er
beskatningsprisen en del lavere, 562.000 kroner for
den billigste modelvariant. Tilsvarende forhold gør
sig gældende for den prøvekørte variant, hvor
listeprisen er 835.000 kroner.
|